För att ett företag ska kunna växa genom en ny kundkrets men också genom att behålla den existerande, så behövs lönsamma uppdateringar och en ständig marknadsföring. Även om företaget har en mycket solid produkt eller tjänst med flera år på nacken så är konkurrensen hårdare än någonsin och kundernas minne blir allt kortare.
Vill du marknadsföra din verksamhet så finns det flera olika vägar att gå, inte minst TV och internet, men frågan är hur effektiv den typen av reklam verkligen är. Även om du kan nå en stor
mängd människor via sociala medier så innebär det inte nödvändigtvis att det kommer att leda till positiva resultat för dig och ditt företag. Enligt marknadsundersökningar är svenskar rejält trötta på reklam och upplever det som ett konstant brus. Därför är det viktigt att utforska nya metoder för den som vill marknadsföra sig väl.
Varför profilreklam?
Poängen med profilreklam är att den är verksam via sina användare och inte för att folk får ett budskap proppat i halsen. Anledningen till att så många är reklamtrötta idag är just att de upplever reklam som störande, något som inkräktar när det tittas på film eller scrollas på Facebook.
Genom att istället dela ut gåvor med företagets logo, information eller en kul slogan så visar du dig för din publik på ett trevligare och mer indirekt sätt, vilket enligt många studier har visat sig nå ut till fler än vad man tidigare trott under en längre tid. Knepet är att välja produkter som dels är användbara, dels passar det specifika klientel som du vill nå ut till. Du kan välja profilprodukter som är allmänt användbara: ett stilrent paraply med tryck kommer definitivt uppskattas i detta regniga land och en vattenflaska kan användas av allt från kontorsnissar till gymfantaster. Om du vill ha något mer specialinriktat på en viss grupp kan du istället välja en powerbank för mobiler eftersom du säljer telefoner eller mobilskal, eller varför inte take away-muggar då du säljer kaffe till restaurangbranschen? Några exempel på bra profilprodukter är:
- pennor
- mössor
- väskor
- ficklampor
- termosflaskor
Satsa på kvalitet och humor
Profilprodukter har länge funnits på marknaden men däremot har de omvärderats litegrann idag. Förr trodde många att det räckte med att dela ut en massa gratisprodukter utan att tänka på kvaliteten men idag anses det vara viktigt med bra kvalitet. Delar du ut något som går sönder med en gång framstår du som lite snål och obetänksam, medan en kvalitetsprodukt reflekterar mycket väl på dig och ditt omdöme.
Det du trycker på profilprodukten får också gärna vara lite roligt. Analyser har visat att reklam med humor uppskattas i Sverige och drar åt sig mer uppmärksamhet. Har du exempelvis ett gym så kan du dela ut godis med en slogan som säger ”Så att du ska komma till gymmet oftare” runt juletider, och har du ett revisionsbolag så kan du dela ut högtalare med meddelande ”Revisorer gillar också att dansa”. Poängen med ett humoristiskt budskap är att det blir lättare att komma ihåg och får dig och din affärsverksamhet att framstå som varm och trevlig.